Pages

ouh solat..~

السلام عليكم ورحمة الله وبركته

tinggal kat Cyberjaya tercinta ni rasa macam dok kat oversea pun ada jgak kekadang tu..sebab foreigner kat cni banyak gilerzzz..
cyberjaya ni dah jadi mcm satu tempat yang dah dijajah foreigner..haha..org Melayu tu ada lah jgak cket²..

ok, jus nak share cket pasal solat dekat cni..
kebnyakan surau kat cni *saya rasa semua surau kat cyberia kot* pak arab yang conquer..
iyelah, imam pun diorang, bilal pun diorang..
kalau masuk aje surau tu, bhasa arab aje diorang cakap..ntah apa yang diorang cakap pun saya tak tahu..haha..
tp, bes jgak sebab pak Arab kat cni baca sedap²..hehe..mcm slaloo dengar dlm cd tu..hua..hua..

apa yang saya dpat bezakan cara diorang solat dgn cara kaum kita solat, mmg banyak..
iyelah, bca nih..

permasalahan dalam ibadat adalah suatu yang tidak dapat dielakkan. Ini kerana cara pengistinbatan (cara menghasilkan hukum) daripada sesuatu nas adalah berbeza. Ia bukan pertembungan dua fahaman, malahan kehebatan dan kemahiran para ulama dalam menghasilkan hukum-hakam berkaitan dengan fikah ibadat.

dipetik dari ulasan ; MOHD. FARID RAVI ABDULLAH

so, mmg ada bezanya cara diorang solat dengan cara kaum kita solat..
tp, tak bermakna solat diorang tak sah..sbb setiap negara ikut mazhab masing²..
kalau tak silap saya, saya pernah dengar nih..

kalau kita solat ikut mazhab kita berdasarkan cara Rasulullah, oklah solatnya..
tetapi, jika solat yang didirikan itu berdasarkan fahaman mazhab masing² tak betul iaitu tak ikut cara Rasulullah, ianya tak dikira salah, kecuali pahalanya kureng cket..
sebab, setiap mazhab berusaha mncari yang mana satu cara yang betul..so, sebab tu lah, setiap mazhab ada style yang berbeza²..

*correct me if i'm wrong*
lebih kurang macam tulah apa yang pernah saya dengar..wallahualam..

ok, apa yang satu part yang bes dkat cni, setiap kali solat jemaah, dalam saf tu, stiap kali masuk saf, mesti saya selalu kena tarik suruh rapatkan dengan badan diorang..
diorang nih mmg jaga betul² saf tu..
suruh rapat betul², kaki pastikan sama tumit tu..*mmg yang ni patut kita kena buat..*
tp, agak berbeza sblum nih..
kalau dekat rmah saya tu, jarak antara sorang dgn orang yang lain tu kalau jauh berbatu pun diorang tak kisah..tp, kat cni, kalau jarak antara bahu diorang tu boleh masuk jari kelingking pun diorang suruh raptkan juga..tak nak bagi ada ruang kosong langsung..
*selalu sayalah yang kena tarik rapatkan dengan diorang..haha..(-_-')*
*muka tebal*


2 comments:

Sakinah Ismail said...

betul2..
kat sini pun macamni..

hepi belated besday~

mEGAt... said...

wah, mesti bes kat sana kan..

thanks..!!!
:)