Pages

Balqis..

السلام عليكم ورحمة الله وبركته

tiap² petang dekat rumah saya yang lama dulu mesti ada seorang kawan saya main bola dekat atas padang..padang pula betul² depan rumah saya..kalau buka pintu jaa, terus nampak padang..
ada suatu hari tu, saya sembang² dengan dia, tetiba ada sekumpulan burung terbang..cantik..macam buat reformasi time kawat..hehe..

ouh ya, kawan saya tu nama dia Syuhairi..banyak tolong saya..~
Syuhairi : Mgt, hang perasan tak, tiap² pagi ngan petang ada burung terbang dalam group.??
saya : haa..betul.!!
Syuhairi : hang perasan tak waktu pagi burung² tu terbang dalam satu arah..bila petang pula dia terbang arah yang dia lalu waktu pagi tadi..
saya : a'ah laa..baru aku perasan..
Syuhairi : mak aku kata, time pagi semua burung tu terbang pi pejabat depa..pi kerja..bila petang jaa, cukup masa depa balik arr rumah depa..hehe..
saya : betul gak noh..tak pernah terfikir pun aku..haha..

sampai sekarang saya still anggap kalau nampak burung pagi² terbang dalam group, dalam hati saya still kata 'aah, burung dah start pi kheja dah'..

nak kongsi sikit cerita pasal Nabi Sulaiman dengan Ratu Balqis..cerita ni pun ada kaitan dengan burung..
burung hud-hud..

Nabi Sulaiman boleh bercakap dengan semua binatang..special tu..~
ok, waktu Nabi Sulaiman di kota Yamen, selepas penat berjalan dari Baitulmaqdis, Nabi Sulaiman memanggil burung hud-hud untuk mencari air di kawasan itu sebab sekeliling tu tak ada langsung air..mesti penat kan berjalan dari jauh..~
tetapi, burung hud-hud tak datang pun dekat Nabi Sulaiman..Nabi Sulaiman agak marah sebab burung hud-hud tu tak menjalankan tugasnya untuk Nabi Sulaiman dan mengancam nak denda burng hud-hud tu bila Nabi Sulaiman jumpa nanti..

tiba² burung hud-hud tu terbang ke arah Nabi Sulaiman..
burung tu tunduk kepala sambil cakap dekat dekat Nabi Sulaiman..


“Aku telah melakukan penerbangan pengintaian dan menemukan sesuatu yang sangat penting untuk diketahui oleh paduka Tuan. Aku telah menemukan sebuah kerajaan yang besar dan mewah di negeri Saba yang dikuasai dan diperintah oleh seorang ratu. Aku melihat seorang ratu itu duduk di atas sebuah tahta yang megah bertaburkan permata yang berkilauan. Aku melihat ratu dan rakyatnya tidak mengenal Tuhan Pencipta alam semesta yang telah mengurniakan mereka kenikmatan dan kebahagian hidup. Mereka tidak menyembah dan sujud kepada-Nya, tetapi kepada matahari. Mereka bersujud kepadanya dikala terbit dan terbenam. Mereka telah disesatkan oleh syaitan dari jalan yang lurus dan benar.”

bila Nabi Sulaiman dengar apa yang burung hud-hud tu cakap, terus dia maafkan burung hud-hud tu..
lepas tu Nabi Sulaiman menulis surat dan menyuruh burung hud-hud ni bagi dekat ratu di Saba tu..

hud-hud terbang balik ke istana Ratu Balqis tu dan jatuhkan surat tu betul² depan muka dia..
Ratu Balqis sangat marah sebab rasa dirinya tak hormat langsung..dia pun dongak ke atas ingin mengetahui dari mana surat tu datang..
Ratu Balqis pun buka surat tu dan baca..
“Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang, surat ini adalah dariku, Sulaiman. Janganlah kamu bersikap sombong terhadapku dan menganggap dirimu lebih tinggi daripadaku. Datanglah sekalian kepadaku berserah diri.”


lepas dia baca surat tu, terus dia panggil pembesar nak bincang pasal surat tu..tetapi, pembesar dia kata yang diorang dididik untuk berperang dan bertempurdan bukannya dididik untuk berfikir atau menjadi perancang untuk Ratu Balqis tu..
diorang kata diorang ikut saja apa yang diperintah Ratu Balqis tu sebab dia pemerintah dekat situ..

dalam lirik nasyid Balqis (in-team) ada tulis yang Ratu Balqis ni bijak..
hurm, dahsyat ek..

jadi, si Ratu Balqis ni rasa sangat takut yang Nabi Sulaiman serang kota dia..dia tau yang Nabi Sulaiman ni ada banyak kawan² jin yang kuat dan macam² lagi..Nabi Sulaiman juga bijak.!!
so, sebab takut kota dia hancur, Ratu Balqis pun rancang nak bagi hadiah untuk Nabi Sulaiman..
dia rasa yang Nabi Sulaiman ni akan lunak hati bila dapat semua harta² yang yang berharga tu..

burung hud-hud yang jadi pengintai untuk Nabi Sulaiman dengar apa yang dirancang Ratu Balqis..
terus burung hud-hud ni report dekat Nabi Sulaiman..

bila utusan Ratu Balqis tu sampai dekat Sulaiman, Nabi Sulaiman sambut dengan baik sekali..
ramah-tamah..
tetapi, Nabi Sulaiman suruh utusan Ratu Balqis bawa balik semua hadiah tu dan Nabi Sulaiman kata..



“Katakanlah kepadanya bahawa Allah telah memberiku rezeki dan kekayaan yang melimpah ruah dan mengaruniaiku dengan karunia dan nikmat yang tidak diberikannya kepada seseorang dari makhluk-Nya. Di samping itu aku telah diutuskan sebagai nabi dan rasul-Nya dan dianugerahi kerajaan yang luas yang
kekuasaanku tidak saja berlaku atas manusia tetapi mencakup juga jenis makhluk Jin dan binatang-binatang. Maka bagaimana aku akan dapat dibujuk dengan harta benda dan hadiah serupa ini? Aku tidak dapat dilalaikan dari kewajiban dakwah kenabianku oleh harta benda dan emas walaupun sepenuh bumi ini. Kamu telah disilaukan oleh benda dan kemegahan duniawi, sehingga kamu memandang besar hadiah yang kamu bawakan ini dan mengira bahawa akan tersilaulah mata kami dengan hadiah Ratumu. Pulanglah kamu kembali dan sampaikanlah kepadanya bahawa kami akan mengirimkan bala tentera yang sangat kuat yang tidak akan terkalahkan ke negeri Saba dan akan mengeluarkan ratumu dan pengikut-pengikutnya dari negerinya sebagai- orang-orang yang hina-dina yang kehilangan kerajaan dan kebesarannya, jika ia tidak segera memenuhi tuntutanku dan datang berserah diri kepadaku.”


bila Ratu Balqis dengar apa yang disampaikan kepadanya oleh Nabi Sulaiman, terud dia fikir nak menyerah diri dan jumpa Nabi Sulaiman di istana Nabi Sulaiman..
Nabi Sulaiman berhasrat nak menunjukkan dekat Ratu Balqis tentang kuasa ghaib yang Nabi Sulaiman ada dan nak gitau dekat Ratu Balqis yang ancaman dia bagi tadi dekat Ratu Balqis bukannya ancaman kosong..

lepas tu, Nabi Sulaiman terus tanya dekat jin² dia siapa yang sanggup bawa tahta Ratu Balqis sebelum Ratu Balqis datang menyerah diri dekat Nabi Sulaiman..
bergaduh lah geng² jin ni nak melaksanakan tugas masing²..
mula² jin Ifrit kata, dia sanggup bawa tahta tu sebelum Nabi Sulaiman sempat bangun dari tempat duduk Sulaiman..
tetiba ada lagi seekor jin kata dia dia boleh bawa tahta tu sebelum Nabi Sulaiman sempat memejamkan mata dia..

tup..tup..dah ada pun depan mata Nabi Sulaiman tahta Ratu Balqis..
subhanallah.!!
dalam menunggu Ratu Balqis tu sampai, Nabi Sulaiman menyuruh jin² dia modified sikit istana tu..
nak btul² gempak..!!

bila Ratu Balqis sampai dekat Nabi Sulaiman, terus Nabi Sulaiman tanya Ratu Balqis..
Nabi Sulaiman : Serupa inikah tahtamu.??
Ratu Balqis : seakan-akan inilah tahtaku sendiri..
Ratu Balqis : macam mana tahta ku ada di sini.??padahal waktu keluar dari istana tadi, masih lagi dekat situ.. *dalam hati*

Ratu Balqis berasa amat hairan macam mana lah tahta dia boleh ada dekat sini..dia betul² yakin waktu dia bertolak dari Saba tadi, istana dia still ada dekat situ..
Nabi Sulaiman pun membawa Ratu Balqis masuk ke dalam istana tu..
lantai dan dinding dalam istana tu semuanya diperbuat daripada kaca..
Ratu Balqis mengangkat pakaiannya bila dia lalu di atas lantai..
dia ingatkan ada arus air, jadi dia pun mengangkat sedikit pakaian dia hingga ke atas betisnya..takut² air itu akan membasahi pakaiannya..

berkata Sulaiman..


“Engkau tidak usah menyingkap pakaianmu. Engkau tidak berada di atas kolam air. Apa yang engkau lihat itu adalah kaca-kaca putih yang menjadi lantai dan dinding ruangan ini.”


Balqis sedar kelemahan dia terhadap kebesaran dan kekuasaan Allah yang ditunjukkan Nabi Sulaiman kepadanya..


“aku telah lama tersesat berpaling daripada-Mu, melalaikan nikmat dan karunia-Mu, merugikan dan menzalimi diriku sendiri sehingga terjatuh dari cahaya dan rahmat-Mu. Ampunilah aku. Aku berserah diri kepada Sulaiman Nabi-Mu dengan ikhlas dan keyakinan penuh. Kasihanilah diriku wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.”

message 1 : fuh, dulu saya tak tahu pun cerita sebenar pasal Nabi Sulaiman dengan Ratu Balqis ni macam mana..waktu cuti ni lah saya baru tau..haha..itupun, nasib baik sebab boring sangat tak tau nak buat apa, terus cari dalam internet pasal kisah ni..dari dulu lagi nak tau pasal cerita ni, tapi ntah, syaitan ni hasut kuat sangat sampai lupa + malas..hehe..
message 2 : ouh ya, apa yang ahli tafsir dan ahli sejarah nabi-nabi kata, akhirnya Nabi Sulaiman berkahwin dengan Ratu Balqis dan lahirlah seorang putera..apa yang Maharaja Ethiopia Abessina kata, dia adalah keterunan Nabi Sulaiman dari putera hasil perkahwinannya dengan Balqis..Wallahu alam..
message 3 : sorry, entry panjang..~

2 comments:

farhana said...

aku tau citer ni time darjah 6... msuk prtandingan kisah2 nabi...

mEGAt... said...

ouh..kagum..~