Pages

syabab si anak yatim..

السلام عليكم ورحمة الله وبركته

secara jujurnya saya bagitau, sejak masuk sekolah menengah, buku novel yang sekolah punya tak pernah saya baca habis..haha.. *percayalah.!!*
dari tingkatan satu, novel tajuk 'Aku Anak Timur', saya baca pun langkau² aje..bila cikgu tanya dah habis ke belum novel yang cikgu suruh baca, jawapan utama ---> "dah lama dah abis.."
padahal baca sinopsis aje..haha..
ooppss, sori, tertipu cikgu.. *saya budak nakal..*
waktu tingkatan lima, novel tajuk 'Julia'..ramai yang kata 'best', saya pun kata 'best'..padahal tak baca habis pun..mula² tu tekad nak baca betul²..almaklumlah, SPM punya pasal..last² tengok sinopsis juga..hua..hua..

kelmarin dulu, ustazah mengaji adik saya pinjamkan saya sebuah novel..
dia suruh hafiz sampaikan kepada saya suruh baca untuk hilangkan boring sementara tunggu masuk ke alam persekolahan pembelajaran..

mulanya saya tak sentuh pun buku tu, pandang pun tidak.. *tak suka baca novel sebenarnya..heh..*
tapi, semalam, tiba² aje tangan ni automatik pegang buku tu terus bawa masuk bilik..
mulanya ingatkan kisah cinta²..selalunya, 'novel' ni cerita cinta aje..seriusly, saya cakap saya tak suka baca buku cinta..erghh.!!
tapi, novel yang ustazah pinjamkan dekat saya bukannya pasal cinta..
first time, saya tertarik nak baca novel dan bertekad nak habiskannya.. *harap² macam tu lah*
novel ni tebal, sekarang pun tengah baca pertengahan novel ni..
dalam novel ni ada diselitkan ayat² al-Quran dan memang sesuai untuk remaja..penaik semangat..~

ouh ya, novel ini mengisahkan cerita tentang seorang anak yatim kampung, Syabab yang kematian ayahnya..
dia ni seorang yang agak nakal dan penduduk kampung sering marah dia sebab terlalu nakal dan berpakaian compang-camping + comot + tak terurus langsung..
tetapi, dia dah jadi biasa dengan semua tu..marah pun buat dunno aje..
tetapi, dalam banyak² penduduk kampung dalam kampung dia tu, hanya seorang sahaja yang betul² ambil berat tentang Syabab nih iaitu Nor Mumtazah..
dia kata sebab apa kita tak nak layan seorang anak yatim, bukankah Nabi Muhammad s.a.w. juga anak yatim.??
sebab tulah, dia betul² jaga Syabab..
Kak Zah ni seorang pelajar universiti dan sering kali memberi tunjuk ajar kepada Syabab sebab terlalu kasihan dengan si Syabab ni sehinggakan Syabab dianggap sebagai adik kandung sendiri..
apa yang Kak Zah nasihat si Syabab ni, semua diturutinya..
kalau Syabab tak nak dengar cakap Kak Zah, Kak Zah akan kata "Kak Zah balik U lah kalau macam ni..", terus Syabab takut, dan akan ikut apa yang Kak Zah cakap..

semua benda yang Kak Zah ajar tentang agama, semua diikut oleh Syabab..
tetapi, suatu hari tu, Mak Som (emak kepada Syabab) lari dari kampung kerana tak tahan dengan sikap abang² dan kakak Syabab yang selalu memperhambakan emak mereka sendiri, Mak Som..

kebetulan Nur Mumtazah hendak melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah selama enam tahun..
sebelum berangkat, Nur Mumtazah selalu bertanya di dalam hati ke manalah si Syabab..dia terlalu rindukan anak yatim tu dan berhajat nak jumpa Syabab sebelum dia berangkat..

waktu naik kereta, sebelum bertolak ke KLIA, tetiba dia terdengar suara Syabab memanggilnya, tetapi dia hanya berkata yang itu hanyalah ilusinya..
tiba² cermin tingkap kereta diketuk..
rupa²nya suara tadi tu betul² si Syabab yang memanggilnya..Syabab kelihatan sangat letih tercungap-cungap..
dia sanggup lari dari emaknya semata-mata nak jumpa Nur Mumtazah kerana terlalu rindukannya..
tetapi pertemuan mereka hanyalah sekajap dan Kak Zah membawa berita buruk yang dia akan berangkat ke Timur Tengah..
Kak Zah banyak menasihatinya supaya tak tinggal kelas mengaji dan banyak lagi..

Syabab tak benarkan Kak Zah pergi ke Timur Tengah kerana hanya Kak Zah sahaja yang sanggup berkawan dengannya..tetapi, Kak Zah terpaksa juga pergi sebab dah bernazar selepas grad dari universiti tempatan..
Nur Mumtazah ada melatakkan RM100 dalam poket Syabab, tetapi dirampas kakak kandung Syabab yang suka berfoya-foya..
terpaksalah Syabab rebus ubi kayu sendiri sebab terlalu lapar..tetapi, semua ubi rebus tu drampas oleh abang kandungnya sendiri..kasihan sungguh..~

panjang lagi ni kalau nak cerita..memang kalau dah start baca cerita ni, rasa ketagih jaa..haha..
sekarang pun ada pesta buku antarabangsa..cubalah cari buku ni dan baca..
lebih baik dari buku novel cinta²..sebab buku ni banyak bagi ilmu tentang agama + banyak bagi pengajaran terutamanya untuk remaja..
tambahan lagi, ada juga diselitkan terjemahan al-Quran..dapat pahala tu kalau baca..


message 1 : lelaki pun boleh baca o0o novel..bukannya untuk perempuan sahaja..tambah² novel pasal ilmu agama nih..lebih baik korang beli..best o0o..
message 2 : tajuk novel ni 'Syabab Musafir Kasih' dikarang oleh Fatimah Syarha Mohd Noordin, seorang graduan UIAM..baru je semalam kak Fatimah masuk radio IKIM..cerita tentang novel karyanya..
message 3 : Syabab maksudnya remaja dalam Bahasa Malaysia..betul kan.??saya ni dah lupa dah bahasa Arab..hoho..~memang novel ni sesuai untuk remaja..
message 4 : sekali lagi saya kata, lelaki pun boleh baca novel..novel bukannya untuk perempuan sahaja okkay..
message 5 : saya bagi 5 bintang *mcm hotel larr pula* untuk novel ni..best yang amat..~

8 comments:

farhana said...

satu-satunye nvel yg aku x abiz bca kapt. hassan.. aku ok skit dr ank.. prenggan prtama je aku bca.. pas 2 sinopsis...

mEGAt... said...

haha..kapt. hassan mmg burink..pas2 sambung plak ngan form 3 pasal merdeka!merdeka! ke.??x sure..~
tp, mmg kompom x abis pun baca..sinopsis jer..haha..

Afiq said...

haha aku lg la
thp dewa pya
1 1 nya novel abeh bca
rsanya novel f5
julia kot
2 pon kes cgu suwoh bca lam kls
tp aku tdoq ja
kroih3
ha3

MiBi said...

ampa mmg truk toi laa..
haha.....
tu la mgt...
aku cakap novel best ank tamau caya...

nak lagi best, cari buku penulis Ayat-ayat cinta tuh..
Habiburahman Al-Shirazy.

lagi tebai dari buku shabab tuh...
crita dia lebey kurang cam crita cinta dari al-Quran la..

antara yang best
==>ketika cinta bertasbih
==>di atas sejadah cinta

n byk lagi.. hurm...



satu g.. novel syabab nih lebey kurang 300 m/s je kan...
tak tebal la tuh....

FaRaWaY said...

bes sgt ka nih?ho3..tingin nk bca

tp ak mmg lmah nk pgg bku tbal2~

nyway, pliz smbung cter ni smpai

abes..

tcer_mai said...

ooo dah kantoi.... soo hari tuh the pearl tuh tak bacalah... habis tuh mcmna bleh dapat A exam??

tcer_mai said...

bagus membaca buku luas pengalaman... nampaknya tcer nak kena carilah buku nih... dah lama tak menambah halwa fikiran...

mEGAt... said...

oooopsss..terkantoi plak..
isk..isk..
the pearl tu saya bca sinopsis je..hehe..
sori sgt2 tcher..
sy dpt a pun sbb tcher doakan..thanks ea tcehr..~